Co nam będzie potrzebne?
Starałem się ograniczyć liczbę potrzebnych komponentów do minimum, żebyśmy mogli przejść jak najszybciej do kodowania. Jednak pewnych rzeczy nie da się pominąć, dlatego będziesz potrzebować takiego oprogramowania.
Python
Pythona trzeba zainstalować. W niektórych systemach operacyjnych, może już być zainstalowany, ale istnieje spora szansa, że nie będzie to wersja, której potrzebujemy. A będziemy potrzebować wersji 3.7 lub nowszej.
Instalatory znajdziesz na oficjalnej stronie Pythona (https://www.python.org/). Możesz też zainstalować Pythona poprzez menedżera paczek w swoim systemie operacyjnym. Kolejną opcją jest użycie narzędzia pyenv (https://github.com/pyenv/pyenv). W przypadku Windowsa możesz także skorzystać z instalacji poprzez Microsoft Store.
Wybierz dogodną dla siebie metodę instalacji. Jeśli napotkasz jakieś problemy to najlepiej poproś o pomoc kogoś kto ma doświadczenie z Pythonem albo poszukaj informacji w internecie. Biorąc pod uwagę liczbę systemów operacyjnych, potencjalna liczba problemów z instalacją jest spora, dlatego nie byłbym w stanie pokryć w tym przewodniku każdej możliwej ścieżki.
Bez względu na to jaką wybierzesz metodę instalacji, zwróć uwagę, żeby dodać
Pythona do zmiennych środowiskowych, czyli przypisać komendę python
do Pythona
3, którego zainstalujesz. Robi się to różnie w zależności od systemu
operacyjnego i sposobu instalacji. Na przykład, jeśli instalujesz Pythona na
Windowsie za pomocą instalatora pobranego z oficjalnej strony Pythona, na jednym
z ekranów będziesz mieć opcję, żeby dodać Pythona do zmiennych środowiskowych
(PATH
).
Edytor tekstowy
Możesz użyć jakiegokolwiek edytora tekstowego, żeby kodować w Pythonie. Jednak zachęcam Cię do skorzystania z edytora, który wspiera Pythona. Ułatwi Ci to znacznie życie, bo taki edytor podpowie Ci podczas pisania jakie masz opcje, automatycznie sformatuje Twój kod i da Ci znać jeśli coś będzie nie tak. Na szczęście nie ma problemu ze znalezieniem odpowiedniego edytora, który jest darmowy. Nie chcę Ci narzucać niczego, ale w momencie pisania tego przewodnika popularnym i darmowym edytorem, który oferuje wsparcie dla Pythona jest Visual Studio Code od Microsoftu (https://code.visualstudio.com/). Może ta opcja będzie dla Ciebie odpowiednia.
Oprócz edytorów, możesz skorzystać z bardziej zaawansowanej opcji, czyli IDE (ang. integrated development environment). Przykładem może być PyCharm od JetBrains (https://www.jetbrains.com/pycharm/). Jednak na nasze potrzeby jest to za dużo. Nauczenie się obsługi IDE przyniesie Ci korzyści, ale na późniejszym etapie nauki Pythona. Na tym etapie, polecam edytor tekstowy.
Kodowanie czas zacząć
Mam nadzieję, że instalacja Pythona i edytora nie przysporzyły Ci problemów i że Twój zapał jest taki sam albo większy jak w momencie rozpoczęcia czytania tego przewodnika. Skoro mamy już wszystko gotowe to zabieramy się do pracy.
Będziemy krok po kroku budować naszą aplikację. Pomimo tego, że ten przewodnik jest napisany w języku polskim i nasze pliki tekstowe zawierają w sobie polski tekst, to nasz kod będziemy pisać po angielsku. Być może wyda Ci się to dziwne, ale według mnie jest to bardziej naturalne i powszechne. Poza tym, dzięki temu, Twój kod będzie mógł bywać w świecie, bo Twoi anglojęzyczni znajomi też będą w stanie go zrozumieć.
Jeśli chcesz od razu skoczyć na głęboką wodę albo po prostu jesteś ciekaw co tu się wydarzy, przejdź do sekcji Gotowa aplikacja.